[Info] Name=Underbensamputation Rörlighetsträning Row=3 Col=3 ImgPerPage=9 Version=2.0.1 DCount=9 ACount=0 [DPos0] Type=2 ImgID= Text=
Rörlighetsträning
Att behålla god rörlighet både i stumpen och det friska benet är av yttersta vikt för att kunna klara förflyttningar på bästa sätt, slippa ledsmärta. Att dagligen ligga på mage är viktigt för att träna på att räta ut höften ordentligt. Höften är en led som lätt blir stel eftersom många amputerade spenderar stor del av dagen sittandes i rullstol. Det är viktigt att man snabbt kommer igång med träning för att främja den allmänna hälsan.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos1] Type=2 ImgID= Text=
Gör alla övningar med 10 repetitioner
Gör hela programmet 2 gånger per dag
 
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos2] Type=0 ImgID=000080000900002000010000100006 Text=
Spänn främre lårmuskeln så att knävecket pressas mot underlaget.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos3] Type=0 ImgID=000080000900002000020000100003 Text=
För benet ut åt sidan och tillbaka in igen. Lyft inte benet.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos4] Type=0 ImgID=000080000500002000010001000000 Text=
Pressa ned axlarna/armarna och lyft kroppen en bit från sitsen.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos5] Type=0 ImgID=000080000900007000160000100002 Text=
Ligg på magen för att sträcka ut höfterna.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos6] Type=0 ImgID=000080000900002000010001000001 Text=
Med stöd och rak i ryggen. För benet bakåt tills det tar emot. Tänk på att inte luta dig framåt när du gör rörelsen. Håll ryggen rak.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos7] Type=0 ImgID=000080000900002000020000100000 Text=
Stå rak i ryggen med stöd. För benet ut åt sidan och sedan tillbaka in igen.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [Error] Error=Img [DPos8] Type=0 ImgID=000080000900002000010001800002 Text=
Sträck på benet så att det blir rakt.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0