[Info] Name=ER Medial epicondylalgi - golfarmbåge Row=7 Col=2 ImgPerPage=4 Version=2.0.1 DCount=14 ACount=16 [DPos0] Type=2 ImgID= Text=
Orsaker till överbelastningsskador.
* Nedsatt kondition
* Dålig uppvärmning
* Utökad arbetstid - stress
* Höjt tempo - stress
* Temperatur. Kyla och drag
* Verktygens form och storlek
* Arbetsteknik
* Lyftteknik
* Kroppshållning
* Kön
 
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos1] Type=2 ImgID= Text=
Golfarmbåge:
Överbelastningsskada i underarmens böjarmuskulatur.
* Genomför träningen 1 - 2  gånger per dag under 12 veckor.
* Reservera garna en specifik tid, eftersom regelbundenheten är väsentligt för behandlingsresultatet.
* Använd epicondylitbandaget i arbetet och under styrketräningen.
* Använd handledsstödet på natten för avlastning och vila. Kan även användas vid aktivitet för att medvetandegöra om hur mycket du rör din handled.
* Ligg ej med armen under huvudkudden och undvik att sova med armarna maximalt böjda, då du då minskar cirkulationen och fördröjer läkningen.
* Kinesiotape kan även prövas för att minska besvären.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos2] Type=0 ImgID=000010000500001000040000100019 Text=
Uppvärmning. Lyft upp båda axlarna, slappna av. Upprepa flera gånger, under ett par minuterRulla även på axlarna.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos3] Type=0 ImgID=000010000500005009990000100000 Text=
Uppvärmningsövning. med armen hängande rakt ner. Skriv hela alfabetet med handen. A,B,C..........
FName=Arial FSize=12 FStyle=0 [DPos4] Type=0 ImgID=000010000600007000010000100005 Text=
Underarmsstretching av sträckarmuskler.
Rak armbåge, handen nedåtböjd. Töj med den andra handen mot handryggen. Utföres före och efter träning, samt regelbundet under dagen.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos5] Type=0 ImgID=000010000500001000150000100000 Text=
Underarmsstretching av sträckarmuskler.
Sänk axlarna. För armarna framåt med rak armbåge. Böj ner handlederna. Knyt händerna utåt sidorna. För armarna till sidan av kroppen
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [DPos6] Type=0 ImgID=000010000500002000150000100000 Text=
Underarmsstretching av böjarmuskler.
Sänk axlarna. För armen framåt med rak armbåge. Vrid upp handflatan mot taket. Böj ner handleden. Håll fingrarna sträckta, samtidigt som du pressar mot de sträckta fingrarna. Utföres före och efter träning, samt regelbundet under dagen.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos7] Type=0 ImgID=000010000500007000010000100008 Text=
Triceps stretching. Lägg ena handen på ryggen. Pressa armbågen bakåt/nedåt med hjälp av motsatt hand. Utföres före och efter träning, samt regelbundet under dagen.
FName=Arial FSize=11 FStyle=0 [DPos8] Type=0 ImgID=000010000600007000200000100014 Text=
Töjövning av handleden mot bord, svårare variant. Rak armbåge, handleden maximalt böjd.Utföres före och efter träning, samt regelbundet under dagen.
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [DPos9] Type=0 ImgID=000010000600002000010000200024 Text=
Sitt med underarmarna på ett bord med 90 grader i armbågen och med handen utanför bordskanten. Håll en vikt i handen. Lyft handen långsamt med vikten i handen under 10 sekunder. Avlägsna vikten med andra handen. Återgå till utgångläget utan vikt.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos10] Type=2 ImgID= Text=
Upprepa stretchövningarna flera gånger under dagen.

* Lägg på kyla på skadeområdet, om smärta uppstår efter träningen.

* Man kan även prova att använda en massageroller över muskulaturen för att öka blodcirkulationen och minska smärtan.

* Utför tvära friktioner över senfäste och senor vid armbågen, 1 x 7 min morgon och kväll. Smörj in med en inflammations- hämmande kräm.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos11] Type=2 ImgID= Text=
Ergonomisk rådgivning:

* Försök att analysera orsaken till dina besvär.
* Ha respekt för smärtan.
* Försök minska din stress
* Vila underarmen genom att använda avlastande ortos/bandage för handleden.
* Försök att bli mer tvåhänt.
* Undvik tunga lyft med över- handsfattning
* Undvik enformiga och upprepade handledsrörelser, arbeta gärna med rak handled.
* Använd tvärhandsgreppet mer.
* Skär med en kniv som har tvärhandsgrepp.
* Undvik stora grepp.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos12] Type=0 ImgID=000010000700013000160001700000 Text=
Sovställning i sidoläge med handledsstöd. Om du känner av morgonsmärta  i armen, har du förmodligen legat med böjd arm. Försök då istället att ligga med rak armbåge. Om detta inte fungerar, be din arbetsterapeut tillverka en armbågsortos till dig, för att förhindra att du böjer armen.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos13] Type=0 ImgID=000010000600013000160001800000 Text=
Sovställning i ryggläge för armen med utprovat handledsstöd och armbågsortos samt en understödjande kudde.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [Error] Error=Img [APos2_1] PosID=2 ActivityID=1 Value=1 [APos2_4] PosID=2 ActivityID=4 Value=2 minuter [APos3_1] PosID=3 ActivityID=1 Value=1 [APos3_2] PosID=3 ActivityID=2 Value=2 minuter [APos4_1] PosID=4 ActivityID=1 Value=3 [APos4_4] PosID=4 ActivityID=4 Value=30 sekunder [APos5_1] PosID=5 ActivityID=1 Value=3 [APos5_4] PosID=5 ActivityID=4 Value=30 sekunder [APos6_1] PosID=6 ActivityID=1 Value=3 [APos6_4] PosID=6 ActivityID=4 Value=30 sekunder [APos7_4] PosID=7 ActivityID=4 Value=30 sekunder [APos7_1] PosID=7 ActivityID=1 Value=3 [APos8_1] PosID=8 ActivityID=1 Value=3 [APos8_4] PosID=8 ActivityID=4 Value=30 sekunder [APos9_1] PosID=9 ActivityID=1 Value=3 [APos9_2] PosID=9 ActivityID=2 Value=15