[Info] Name=ER Handträning vid artros TP 46 Row=12 Col=2 ImgPerPage=6 Version=2.0.1 DCount=23 ACount=38 [DPos0] Type=2 ImgID= Text=
Den vanligaste orsaken till artros beror på ärflighet.
Artros = sjuk led - inget slitage.
40% får artros efter 65 års ålder .
1. Brosket fungerar som en svamp. Vid belastning dras ledvätskan in i leden och ger näring till brosket.
3. För att bibehålla rörlighet, styrka och minska smärtan är det viktigt med aktiv rörelseträning varje dag.
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [DPos1] Type=0 ImgID=000010000500001000150000100004 Text=
Uppvärmning. Plocka äpplen. Raka armbågar intill öronen. Spreta kraftigt med fingrarna. Böjda armbågar. Knyt kraftigt fingrarna.
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [DPos2] Type=0 ImgID=000010000300001000150000100001 Text=
Uppvärmning. Sträckta armbågar och fingrar. För ihop skulderbladen. Böjda armbågar och fingrar.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos3] Type=0 ImgID=000010000700001000010000100053 Text=
Sträck fingrarna. Böj ned mellan- och ytterlederna.
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [DPos4] Type=0 ImgID=000010000700008000150004100012 Text=
Krokgreppsträning. Lägg ett burklock i handen. Knoglederna håller du raka, medan de båda ytterlederna böjer runt locket.
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [DPos5] Type=0 ImgID=000010000700008000150004100011 Text=
Krokgreppsträning. Sträck sedan ut.
FName=Calibri FSize=12 FStyle=0 [DPos6] Type=0 ImgID=000010000700002000010001600039 Text=
Helhandsgrepp: Klös in fingrarna i degen, sträck ut. Bra rörlighetsträning för dina fingrar.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos7] Type=0 ImgID=000010000700002000010001600042 Text=
Knåda degen, ballongen med raka fingrar. Bra träning för tummens och handens småmuskler.
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [DPos8] Type=0 ImgID=000010000700007000010001600000 Text=
Bild1a. Platta ut degen och lägg på handen med sträckta fingrar. (se nästa bild)
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [DPos9] Type=0 ImgID=000010000700007000010001600001 Text=
Bild2b. Tryck försiktigt och drag fingret genom degen.
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [DPos10] Type=0 ImgID=000010000700001000010001600003 Text=
Rulla degen fram och tillbaka mellan handled och fingertoppar. Håll fingrarna sträckta.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos11] Type=0 ImgID=000010000700002000100001600014 Text=
Rulla degen till en kolv och placera den mellan tumme och lillfingrets bas. Tryck tummen genom degen mot lillfingerbasen.
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [DPos12] Type=0 ImgID=000010000700001000010001100016 Text=
Intrinsic extension. Knoglederna hålls i 90 grader och fingrarna får stöd från bordet. Mellanlederna är böjda och yterlederna raka. Fingertopparna når nästan handleden. Se nästa bild
FName=Arial FSize=11 FStyle=0 [DPos13] Type=0 ImgID=000010000700001000010001100017 Text=
Intrinsic extension. Knoglederna hålls i 90 grader. Mellanlederna Och ytterlederna sträcks och fingertopparna når bordsskivan.
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [DPos14] Type=0 ImgID=000010000700001000630000100000 Text=
Bild 1(2). Böj tummens ytterled och grundled. Sträck i tumbasen. (se nästa bild)
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos15] Type=0 ImgID=000010000700001000100000100001 Text=
Bild 2(2). Fortsätt hålla tummens ytterled och grundled böjda. Böj sedan i tumbasen.
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [DPos16] Type=0 ImgID=000010000700002000490005200000 Text=
Isometrisk tumträning runt ett glas i samband med att du dricker. Spänn tummuskulaturen.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos17] Type=0 ImgID=000010000600007000010000100005 Text=
Underarmsstretch av sträckarmuskler.
 Rak armbåge. Böj ner handleden. Töj med den andra handen mot handryggen.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos18] Type=0 ImgID=000010000500001000150000100000 Text=
Underarmsstretch av sträckarmuskler.
Sänk axlarna. För armarna framåt med rak armbåge. Böj ner handlederna. Knyt händerna utåt sidorna. För armarna till sidan av kroppen
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos19] Type=0 ImgID=000010000500002000150000100000 Text=
Underarmsstretch av böjarmuskler.
Sänk axlarna. För armen framåt med rak armbåge. Vrid upp handflatan mot taket. Böj ner handleden. Håll fingrarna sträckta, samtidigt som du pressar mot de sträckta fingrarna.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos20] Type=2 ImgID= Text=
1. Ha respekt för smärtan. Ändra arbetsställning mellan gående, stående och sittande och använd avlastande skydd.
2. Variera arbetsmomenten. Ta fler pauser.
3. Skjut eller dra föremål istället för att lyfta och bära.
4. Arbeta med båda händerna.
5. Undvik att hålla fast längre stunder med ett oförändrat grepp.
 
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos21] Type=2 ImgID= Text=
6. Greppa med hela handen i syfte att fördela belastningen på alla fingerlederna.
7. Använd lämpliga redskap och hjälpmedel för att fördela  belastningen.
8. Var inte rädd för att belasta dina leder. Inget du gör mekaniskt kan förvärra symtomen. Det handlar mer om hur mycket smärta du tolererar.
9. Det svåraste är kanske inte att börja träna utan att fortsätta träna.
 
FName=Times New Roman FSize=12 FStyle=0 [DPos22] Type=0 ImgID=000200002000009000180005200000 Text=
Skär mat, bröd och grönsaker med en kniv med tvärhandsgrepp. Arbeta med rak handled.
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [Error] Error=Img [APos1_1] PosID=1 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos1_2] PosID=1 ActivityID=2 Value=10 [APos2_1] PosID=2 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos2_2] PosID=2 ActivityID=2 Value=10 [APos3_1] PosID=3 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos3_2] PosID=3 ActivityID=2 Value=10 [APos4_1] PosID=4 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos4_2] PosID=4 ActivityID=2 Value=10 [APos5_1] PosID=5 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos5_2] PosID=5 ActivityID=2 Value=10 [APos6_1] PosID=6 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos6_2] PosID=6 ActivityID=2 Value=10 [APos7_1] PosID=7 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos7_2] PosID=7 ActivityID=2 Value=10 [APos8_1] PosID=8 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos8_2] PosID=8 ActivityID=2 Value=10 [APos9_1] PosID=9 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos9_2] PosID=9 ActivityID=2 Value=10 [APos10_1] PosID=10 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos10_2] PosID=10 ActivityID=2 Value=10 [APos11_1] PosID=11 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos11_2] PosID=11 ActivityID=2 Value=10 [APos12_1] PosID=12 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos12_2] PosID=12 ActivityID=2 Value=10 [APos13_1] PosID=13 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos13_2] PosID=13 ActivityID=2 Value=10 [APos16_1] PosID=16 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos16_4] PosID=16 ActivityID=4 Value=10 sekunder [APos16_2] PosID=16 ActivityID=2 Value=5 [APos17_1] PosID=17 ActivityID=1 Value=3 [APos17_2] PosID=17 ActivityID=2 Value=3-5 gånger per dag [APos17_4] PosID=17 ActivityID=4 Value=30 sekunder [APos18_1] PosID=18 ActivityID=1 Value=3 [APos18_2] PosID=18 ActivityID=2 Value=3-5 gånger per dag [APos18_4] PosID=18 ActivityID=4 Value=30 sekunder [APos19_1] PosID=19 ActivityID=1 Value=3 [APos19_2] PosID=19 ActivityID=2 Value=3-5 gånger per dag [APos19_4] PosID=19 ActivityID=4 Value=30sek