[Info] Name=ER Hållningsinstruktion TP 64 Row=2 Col=2 ImgPerPage=4 Version=2.0.1 DCount=4 ACount=2 [DPos0] Type=2 ImgID= Text=
Hållningsinstruktion.
* Hitta sittbensknölarna. Det går lättare om du sitter på en kilkudde.

* Ha alltid stöd för fötterna.

* Dra in hakan lite grann.

* Sänk axlarna och slappna av när du andas ut.

OBS! Du får inte säcka ihop.
* Bit inte ihop tänderna.
 
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos1] Type=0 ImgID=000150003600026000180001000012 Text=
Undvik att sitta ihopsjunken. Ländryggens belastning i ihopsjunket sittande är dubbelt så hög jämfört med stående. Här är ryggraden krökt, skulderbladen framåtskjutna och handlederna uppåtböjda. Den här ställningen ger ökad spänning i nacke, skuldror, rygg, underarmar och händer.
FName=Arial FSize=11 FStyle=0 [DPos2] Type=0 ImgID=000150001100027000180001000000 Text=
RÄTT. Sittställning. Om du sitter på en kilkudde får du automatiskt en bättre hållning i sittande.
FName=Arial FSize=10 FStyle=0 [DPos3] Type=0 ImgID=000150003600026000180001000002 Text=
RÄTT. En bra hållning får du även om du sitter med stolen framåttippad. Ländryggens belastning minskar till hälften om du försöker efterlikna ståendets hållning i sittande. Träna gärna på att föra ihop skulderbladen och dra in hakan mot bröstet, så får Du starkare muskler.
FName=Calibri FSize=11 FStyle=0 [Error] Error=Img [APos2_1] PosID=2 ActivityID=1 Value=3-5 gånger per dag [APos2_2] PosID=2 ActivityID=2 Value=10