[Info] Name=ACL v 1-2 Row=4 Col=3 ImgPerPage=12 Version=2.0.1.58 DCount=12 ACount=22 [DPos0] Type=0 ImgID=000010001100005000150000700021 Text=
Cykling
När du kan böja i knät 95-100 grader kan du sätta dig på en motionscykel och trampa runt utan någon belastning.
Ta ut rörlighet och cirkulationsträna  dagligen x 4
FName=Gotham Light FSize=9 FStyle=4 [DPos1] Type=0 ImgID=000010000900001000010000100028 Text=
Släpcykling
Släpa hälen fram och tillbaka på underlaget.

(Viktig övning för cirkulation av ledvätskan och för att öka rörligheten)
FName=Gotham Light FSize=9 FStyle=0 [DPos2] Type=1 ImgID=000010000900001000010000100041 Text=
Knästräckning
Spänn och slappna av om vartannat i korta sekvenser. Tänk på att pressa ned knävecket i golvet så att hälen lättar från underlaget.
(viktig övning för att få igång lårmuskelfunktionen)
FName=Gotham Light FSize=9 FStyle=0 [DPos3] Type=0 ImgID=000010001000001000140000100014 Text=
Ankel/Fotpump
Pressa foten framåt så långt som möjligt att du känner hur det kniper i vadmuskeln, böjsedan up tårna så att du känner hur det drar i vaden.
(Mkt viktig övning för din blodcirkulation i benet)
FName=Gotham Light FSize=9 FStyle=0 [DPos4] Type=0 ImgID=000010000900002000010000100052 Text=
Raka benlyft
Med rakt ben, spänn låret och lyft upp till ca 40 grader.
Bibehåll sträckningen i knäleden!!

 
 
FName=Gotham Light FSize=9 FStyle=0 [DPos5] Type=0 ImgID=000010000900002000020000600004 Text=
Adduktion/insida lår
Med en boll mellan knäna och raka ben, pressa ihop och håll kvar en stund så att spänning känns i insida lår och ljumskar.

 
FName=Gotham Light FSize=9 FStyle=0 [DPos6] Type=0 ImgID=000010000300002000010000100010 Text=
Rygglyft
Ligg på mage med armarna utefter sidan och pannan mot golvet. Spänn skinkorna och drag samman skulderbladen samt lyft huvud/ armar/överkropp från golvet. Titta nedåt.
FName=Gotham Light FSize=9 FStyle=0 [DPos7] Type=1 ImgID=000010000400002000010000100004 Text=
Raka benlyft bakåt magliggande.
Ligg på mage med pannan i golvet. Lyft ena benet rakt uppåt.


 
 
FName=Gotham Light FSize=9 FStyle=0 [DPos8] Type=1 ImgID=000010000900002000010000100060 Text=
Knästräckning med stöd
Lyft upp det skadade benet med stöd under av det friska. Låt sedan det skadade benet bomsa nedåt med stöd av det friska.
FName=Gotham Light FSize=9 FStyle=0 [DPos9] Type=0 ImgID=000010000400003000200000100003 Text=
Rakt benlyft bakåt stående
Stå rak i ryggen och håll i ett stöd. Spänn skinkan och lyft benet rakt bakåt med rakt knä. Luta dig inte framåt.
FName=Gotham Light FSize=9 FStyle=0 [DPos10] Type=1 ImgID=000010000900004000220000100002 Text=
Gångträning
Påbörja gångträning så smått om du kan belasta benet fullt utan smärta!!
TEX gång "på lina"

 
FName=Gotham Light FSize=9 FStyle=0 [DPos11] Type=1 ImgID=000010001000007000010000100022 Text=
Töjning vadmuskel
Med stöd mot vägg och bakre benet rakt. Fall framåt i höften tills töjning känns i vaden.

 
FName=Gotham Light FSize=9 FStyle=0 [APos0_4] PosID=0 ActivityID=4 Value=10 min [APos1_1] PosID=1 ActivityID=1 Value=3-4 [APos1_2] PosID=1 ActivityID=2 Value=20-40 ggr [APos2_1] PosID=2 ActivityID=1 Value=3 [APos2_2] PosID=2 ActivityID=2 Value=10/ben [APos3_1] PosID=3 ActivityID=1 Value=3 [APos3_2] PosID=3 ActivityID=2 Value=20 [APos4_1] PosID=4 ActivityID=1 Value=3 [APos4_2] PosID=4 ActivityID=2 Value=15/ben [APos5_1] PosID=5 ActivityID=1 Value=3 [APos5_2] PosID=5 ActivityID=2 Value=10 [APos6_1] PosID=6 ActivityID=1 Value=3 [APos6_2] PosID=6 ActivityID=2 Value=15 [APos7_1] PosID=7 ActivityID=1 Value=2 [APos7_2] PosID=7 ActivityID=2 Value=10/ben [APos8_1] PosID=8 ActivityID=1 Value=3 [APos8_2] PosID=8 ActivityID=2 Value=10 [APos9_1] PosID=9 ActivityID=1 Value=3 [APos9_2] PosID=9 ActivityID=2 Value=15 [APos10_1] PosID=10 ActivityID=1 Value=6x5 meter ca [APos11_1] PosID=11 ActivityID=1 Value=2 [APos11_4] PosID=11 ActivityID=4 Value=30 s/ben